Co je to cash flow a proč se bez něj v gastru neobejdete?
Gastro je poměrně dost dynamické prostředí s velkou konkurencí. Proto je důležité nabízet dobré jídlo, pití, služby a mít taky jasný přehled o svých penězích. Jednou z klíčových věcí, která vám pomůže udržet si finanční pohodu, je správné plánování cash flow. Proč je tak důležité a jaké jsou u cash flow nejčastější chyby? O tom je náš článek.
Jde o sledování toho, kolik peněz vám do podniku teče a kolik z něj jde pryč. Ať už přes váš bankovní účet, nebo ten hotovostní. Však to znáte sami – stovky faktur a plateb každý měsíc, ve kterých se člověk snadno ztratí. Právě s tímhle chaosem vám a vašemu podnikání pomůže plánování cash flow. Jednoduše si v penězích uděláte pořádek, získáte přehled a na všechny transakce budete mít včas dost peněz. Protože když to nemáte pod kontrolou, snadno se dostanete do finančních potíží. Takže není divu, že špatně řízené cash flow je jedním z nejčastějších důvodů, proč podniky zavřou.
Proč je důležité mít správně řízené cash flow?
Tady máte hned několik dobrých důvodů:
● Aby to šlo hladce: Když správně plánujete cash flow, bez problémů pokryjete běžný provoz. Bez jeho přerušení nebo jiných záseků.
● Abyste věděli, jaký je váš aktuální zůstatek. Díky jasnému přehledu o financích na první pohled uvidíte, kolik máte na účtech, a jestli si můžete vybrat nějaké peníze, nebo je musíte nechat na zaplacení faktur.
● Abyste mohli plánovat rozšíření byznysu: Chcete, aby váš podnik rostl? S přehledným cash flow budete vědět, kolik peněz potřebujete na otevření nové pobočky.
● Abyste měli přehled o tom, kolik vás to stojí: Když budete svoje cash flow sledovat od začátku, uvidíte, kolik peněz a na co putovalo z vašeho účtu. Ať už na suroviny, mzdy, nebo další položky.
● Abyste mohli do podniku investovat: Bude mít jasno v tom, jestli máte dost peněz na to, abyste svůj podnik vylepšili. Ať už koupí nového vybavení, nábytku, nebo třeba nalitím peněz do reklamy.
Nejčastější problémy v cash flow
Mezi ten hlavní patří ztráta přehledu o tom, kdy je třeba co zaplatit. Některá faktura se taky může ztratit, není zavedená v bankovnictví, pak se znovu objeví s první upomínkou po splatnosti atd. Nebo taky nával plateb v jednu chvíli, kdy na účtu není dost peněz. A to jsou věci, které podnik můžou dostat do potíží.
Stejně tak se můžete dostat do situace, kdy u svého dodavatele překročíte určitý objem dluhu, přivezou vám zboží, a spolu s fakturou po vás řidič bude chtít platbu v hotovosti. Takže vlastně nezískáte zboží na prodej, dokud nezaplatíte všechno rovnou na místě. Tohle zkrátka určitě nechcete.
V praxi je to vlastně jednoduché – sečtěte příjmy a odečtěte výdaje. Pamatujte taky na to, že náklad není výdaj. Obecně řečeno – náklad vzniká v den vystavení faktury a výdaj v den, kdy jste ji zaplatili. A když už jsme u toho ujasňování pojmů, víte, jaký je rozdíl mezi výkazovkou a cash flow?
Jsou to vlastně dva různé způsoby, jak se dívat na peníze v podniku.
● Výkazovka: Ukazuje ziskovost podniku za určitou dobu.
● Cash flow: Ukazuje, jak se peníze v podniku hýbou v průběhu času, a jak s nimi firma zachází. Řešíme ho za různá období, nejčastěji za měsíc, nebo za kvartál.
Určitě se vyplatí sledovat obojí, protože výkazovka a cash flow ukazují jiné informace o tom, jak podnik hospodaří s penězi.
Pro výpočet a plánování cash flow se používají třeba
excelové tabulky. Počítejte ale s tím, že tahle cesta
není úplně ideální. I když si najdete nějaký vzor výkazu cash flow, sbírání faktur a účtenek, ruční vypisování nákladů a příjmů, dělení podle dodavatelů, dat splatnosti a jejich rozdělování podle typu nákladů vám
sebere klidně i 20 až 40 hodin měsíčně. A jak všichni víme – čas jsou peníze.
Jestli se ohledně
plánování cash flow chcete
posunout do 21. století a získat automaticky generovanou výkazovku na manažerské úrovni,
vyzkoušejte aplikaci Dishboard. Díky umělé inteligenci, integracím a přehlednému designu v ní hned uvidíte, jestli je váš podnik ziskový, kolik faktur musíte tenhle týden zaplatit, a jestli na to máte dost peněz. Takže není divu, že za poslední rok ji ocenilo už
přes 150 spokojených zákazníků, a to včetně top podniků, které určitě znáte.
Tak co, jste připraveni pro jednodušší a výnosnější podnikání v gastro?
Vyzkoušejte Dishboard!