Co je to cash flow a proč se bez něj v gastru neobejdete?
Gastro je poměrně dost dynamické prostředí s velkou konkurencí. Proto je důležité nabízet dobré jídlo, pití, služby a mít taky jasný přehled o svých penězích. Jednou z klíčových věcí, která vám pomůže udržet si finanční pohodu, je správné plánování cash flow. Proč je tak důležité a jaké jsou u cash flow nejčastější chyby? O tom je náš článek.
Co je to cash flow?
Jde o sledování toho, kolik peněz vám do podniku teče a kolik z něj jde pryč. Ať už přes váš bankovní účet, nebo ten hotovostní. Však to znáte sami – stovky faktur a plateb každý měsíc, ve kterých se člověk snadno ztratí. Právě s tímhle chaosem vám a vašemu podnikání pomůže plánování cash flow. Jednoduše si v penězích uděláte pořádek, získáte přehled a na všechny transakce budete mít včas dost peněz. Protože když to nemáte pod kontrolou, snadno se dostanete do finančních potíží. Takže není divu, že špatně řízené cash flow je jedním z nejčastějších důvodů, proč podniky zavřou.
Proč je důležité mít správně řízené cash flow?
Tady máte hned několik dobrých důvodů:

Aby to šlo hladce: Když správně plánujete cash flow, bez problémů pokryjete běžný provoz. Bez jeho přerušení nebo jiných záseků.
Abyste věděli, jaký je váš aktuální zůstatek. Díky jasnému přehledu o financích na první pohled uvidíte, kolik máte na účtech, a jestli si můžete vybrat nějaké peníze, nebo je musíte nechat na zaplacení faktur.
Abyste mohli plánovat rozšíření byznysu: Chcete, aby váš podnik rostl? S přehledným cash flow budete vědět, kolik peněz potřebujete na otevření nové pobočky.
Abyste měli přehled o tom, kolik vás to stojí: Když budete svoje cash flow sledovat od začátku, uvidíte, kolik peněz a na co putovalo z vašeho účtu. Ať už na suroviny, mzdy, nebo další položky.
Abyste mohli do podniku investovat: Bude mít jasno v tom, jestli máte dost peněz na to, abyste svůj podnik vylepšili. Ať už koupí nového vybavení, nábytku, nebo třeba nalitím peněz do reklamy.
Nejčastější problémy v cash flow
Mezi ten hlavní patří ztráta přehledu o tom, kdy je třeba co zaplatit. Některá faktura se taky může ztratit, není zavedená v bankovnictví, pak se znovu objeví s první upomínkou po splatnosti atd. Nebo taky nával plateb v jednu chvíli, kdy na účtu není dost peněz. A to jsou věci, které podnik můžou dostat do potíží.

Stejně tak se můžete dostat do situace, kdy u svého dodavatele překročíte určitý objem dluhu, přivezou vám zboží, a spolu s fakturou po vás řidič bude chtít platbu v hotovosti. Takže vlastně nezískáte zboží na prodej, dokud nezaplatíte všechno rovnou na místě. Tohle zkrátka určitě nechcete.
Jak na výpočet cash flow
V praxi je to vlastně jednoduché – sečtěte příjmy a odečtěte výdaje. Pamatujte taky na to, že náklad není výdaj. Obecně řečeno – náklad vzniká v den vystavení faktury a výdaj v den, kdy jste ji zaplatili. A když už jsme u toho ujasňování pojmů, víte, jaký je rozdíl mezi výkazovkou a cash flow?
Jsou to vlastně dva různé způsoby, jak se dívat na peníze v podniku.

Výkazovka: Ukazuje ziskovost podniku za určitou dobu.
Cash flow: Ukazuje, jak se peníze v podniku hýbou v průběhu času, a jak s nimi firma zachází. Řešíme ho za různá období, nejčastěji za měsíc, nebo za kvartál.

Určitě se vyplatí sledovat obojí, protože výkazovka a cash flow ukazují jiné informace o tom, jak podnik hospodaří s penězi.
Pro výpočet a plánování cash flow se používají třeba excelové tabulky. Počítejte ale s tím, že tahle cesta není úplně ideální. I když si najdete nějaký vzor výkazu cash flow, sbírání faktur a účtenek, ruční vypisování nákladů a příjmů, dělení podle dodavatelů, dat splatnosti a jejich rozdělování podle typu nákladů vám sebere klidně i 20 až 40 hodin měsíčně. A jak všichni víme – čas jsou peníze.

Jestli se ohledně plánování cash flow chcete posunout do 21. století a získat automaticky generovanou výkazovku na manažerské úrovni, vyzkoušejte aplikaci Dishboard. Díky umělé inteligenci, integracím a přehlednému designu v ní hned uvidíte, jestli je váš podnik ziskový, kolik faktur musíte tenhle týden zaplatit, a jestli na to máte dost peněz. Takže není divu, že za poslední rok ji ocenilo už přes 150 spokojených zákazníků, a to včetně top podniků, které určitě znáte.

Tak co, jste připraveni pro jednodušší a výnosnější podnikání v gastro? Vyzkoušejte Dishboard!
🍪 Používáme tzv. sušenky, aby náš web fungoval správně a abychom ho mohli nadále vylepšovat pomocí dat a marketingu.
Přijmout a zavřít
Upravit předvolby   
Nastavení sušenky
Sušenky nezbytné pro správné fungování webu jsou vždy povoleny.
Ostatní sušenky lze nastavit.

Nezbytné sušenky
Tyto sušenky umožňují základní funkce webu. Můžete je zakázat změnou nastavení prohlížeče, ale náš web nemusí bez těchto sušenek fungovat správně.
Analytické sušenky
Disabled
Tyto sušenky nám pomáhají zlepšovat náš web shromažďováním informací o tom, jak jej používáte.
Marketingové sušenky
Disabled
Tyto sušenky se používají k poskytování cílené a přizpůsobené reklamy sledováním vašeho chování na našem webu i na internetu.
Funkční sušenky
Disabled
Tyto sušenky nám umožňují zpřístupnit některé další funkce webu, například zapamatovat si, jaký jazyk a nabídku preferujete, automaticky vyplňovat formuláře a poskytovat další personalizované funkce dostupné pro vás.