5 důvodů, proč vybrat raději účetní přímo pro gastro a ne tu běžnou

Účetní je nutnost každého podniku, ale teprve správný výběr rozhodne, zda vám ušetří také čas, peníze a přinese klid a nebo jen splní základní legislativu. Účetních, které se zaměřují čistě na gastro a mají v něm mnohaleté zkušenosti, není hodně. Pokud však takovou naleznete, máte vyřešenou velkou část svého podnikání. Máte totiž jistotu, že všechno funguje tak, jak má.

Když se sen o vlastní kavárně promění v účetní noční můru
1. Faktury nejen zaúčtuje, ale i schválí a správně rozřadí

V restauracích proudí stovky faktur za suroviny, nápoje, energie nebo služby. Účetní pro gastro rozumí jednotlivým položkám, a proto dokáže nejen faktury zaúčtovat, ale i je rozřadit do správných kategorií. Vy tak máte jasný přehled, kolik vás stojí suroviny, nápoje nebo třeba provozní náklady bez složitého dohledávání.
2. Aktivní komunikace místo čekání

Běžná účetní pracuje spíše reaktivně. Předáte jí podklady a čekáte, až vám dodá čísla či něco vyřeší. Specialista na gastro je jiný. Je v aktivním kontaktu, upozorní vás, když něco nesedí, a řeší problémy hned, než z nich vznikne větší potíž. Protože se v tom vyzná.
3. Legislativa v bezpečí díky zkušenostem z gastronomie

Daňové zákony a povinnosti se mění neustále. Účetní, která má 10 let praxe přímo v gastru, zná všechny detaily od DPH v restauracích až po specifika pracovních smluv v provozu. Díky tomu máte jistotu, že vše běží podle pravidel a nehrozí vám nepříjemné překvapení.
4. Kontrola? Skoro ani o ní nevíte

Každého majitele jednou může potkat kontrola z finančního úřadu. A ne jednou. Pokud ale máte účetní, která je na gastro zvyklá, nemusíte se bát. Ta to zažila už stokrát. Má všechny dokumenty připravené a ví, co kontrola potřebuje. To znamená, že inspekce proběhne rychle a bez zbytečných komplikací.
5. Optimalizace na míru

Účetní pro gastro není jen “ta, co dělá papíry”. Díky znalosti prostředí umí najít slabá místa a navrhnout, jak optimalizovat náklady nebo procesy. Zároveň vám poradí, když si nejste jistí – ať už jde o nové zaměstnance, změnu sazeb DPH nebo nastavení cen jídel.
„Měla jsem 15 Excelových tabulek a šanony plné faktur – každý měsíc jsem to musela skládat znovu, trávila jsem tím i tři týdny.“ ​
Iva jako maminka malých dětí a zaměstnavatelka 20 lidí v bistru, vstává v 05:30, dorazí do kavárny kolem osmé, kde dohlíží na přípravu, oběd, servis a mezitím řeší – mimo jiné – finance. Když se dříve blížil konec měsíce, vracela se domů pozdě, často s notebookem v batohu, aby ještě zařídila tisk faktur a kontrolu plateb v Excelu.

“Ráda se hrabu v číslech, řeším optimalizaci food costu, podle toho mi vychází marže, ale přišlo mi, že to řeším pořád a pak mi uniká někde něco jiného”.

Největší moment přišel, když na jaře dorazila roční faktura za popelnice ve výši 35 000 Kč. „Myslela jsem, že to platím měsíčně, ale ono to bylo najednou celé najednou. To byl moment, kdy si uvědomila, že musí najít způsob, jak mít finance pod kontrolou v reálném čase.

Dishboard: od prvního setkání k plné důvěře

Iva hledala řešení, které by:
  • Snížilo čas strávený rutinními účetními úkony.
  • Aktivně sledovalo Plate cost / food cost / drink cost - podle toho totiž nastavuje cenu nabídky.
  • Minimalizovalo chyby a “pátrání po papírech”.
  • Umožnilo plánovat cash-flow na základě dat, ne odhadů.

Při testování několika nástrojů narazila na Dishboard. První dojem: jednoduché rozhraní, žádné nekonečné nastavování. Podpora ji provedla úvodním meetingem, odpověděla na dva e-maily a bylo hotovo.
„Po jedné online schůzce a dvou e-mailech jsem měla Dishboard v ruce. Pokud jsem to pochopila já, netechnický typ, zvládne to každý,“ usmívá se. ​
Po týdnu měla Dishboard plně v ruce, Iva si osvojila:
  • Import faktur jedním přeposláním e-mailu - hlavně naučila dodavatele aby jí posílali fakturu na specifický email, který se páruje s Dishboardem.
  • Nastavení kalendáře plateb pro sledování splatností a přímé placení z něj pomocí QR kódů
  • Reporty food cost a cash-flow
Během měsíce pak plně začala využívat i pokročilé funkce, napojení na bankovní účet, hromadné platby faktur, hotovostní modul a přístup pro tým.
Zpočátku kontrolovala své finance doslova den co den – otevírala Dishboard, ověřovala, že každá faktura se spárovala správně, a sledovala stav hotovosti v modulu Kasa. Co si budeme povídat, nový systém na finance? Ne snadno se tomu hned věří. Už po několika týdnech ale poznala, že rutinní úkony zvládá systém automatizovat a lze mu věřit.
„Teď stačí jeden klik – mám hotovo. Předtím jsem nad tím seděla týdny a stresovala se.“
Pochybnosti?
Zpracování faktur a dodavatelé

Každý měsíc Iva dříve zpracovávala kolem 150–200 faktur od desítek různých dodavatelů – a to všechno ručně v Excelu.​ Nyní nařídila dodavatelům, ať faktury posílají na speciální Dishboard email, ze kterého pak systém sám automaticky načte položky, cenu i splatnost z faktury v příloze. To pak ještě uloží do platebního kalendáře, který automaticky připomíná budoucí platby. Ty pak nejsou opomenuty.

Díky tomu zvládla přesvědčit i malé farmáře, aby jí faktury posílali digitálně – a ti, kteří původně posílali pouze papír, nyní posílají 100 % dokladů e-mailem. Tím odpadlo zdlouhavé pátrání a zlepšily se vztahy s dodavateli, protože všichni vidí, že platby probíhají rychle a bez chyb.
"Kdybych na čtrnáct dní odjela na Maledivy, nic zásadního by se nestalo – protože to mám všechno online. A pak se tomu jen zase víc věnuju na konci měsíce. Takže z původních tří týdnů práce měsíčně je dneska tak jeden.”

Víte, jak správně počítat food cost?

Tuto metriku lze zároveň vypočítávat na několika úrovních, o kterých si můžete přečíst v našem článku pro food cost. A to právě včetně zmíněného zohlednění skladových zásob.

Reálné náklady a příjmy

"Předtím jsem byla často překvapená výší některých nákladů. Například u mezd – účetní mi poslala reálné výplaty a já si říkala: „Aha, on měl dovolenou, proto je to víc.“ A teď si to představte u 20 lidí, kde to každý měsíc vychází jinak. Na konci měsíce mě to vždycky zaskočilo.”
“Před Dishboardem jsem nevěděla, jak si na tom reálně stojím. Teď se podívám do systému, vidím stav účtu, co mám zaplatit, co mě čeká… A podle toho si můžu spočítat, jestli si můžu dovolit třeba koupit ten krásný velký stůl, co se mi líbí. 😄
“Když se food cost zvýší, hned to vidím. A pak si to rozkliknu – vidím proč. A hlavně už se mi nestává, že něco zařazuji dvakrát - jednou jsem měla stejnou fakturu i dodák, schválila jsem obojí, a food cost mi vyšel 45 %. 😅 Ale Dishboard to hned ukázal – a já si to mohla dohledat. Můžu si kliknout na konkrétního dodavatele a mám hned přehled.”
Na škále 1 až 10 - jak moc se snížil stres z účetnictví?

“Dvacet!” 😄říká “Fakt! První měsíc jsem byla překvapená, že jen nahraju faktury a je hotovo.” A mzdy – dřív jsem přepisovala tabulky ručně. Teď mám systém, kliknu, odešlu. Pohoda.”
Dřív ji účetní pořád urgovala, chyběly doklady. Teď je všechno hned v systému a účetní má přístup. Mzdy, food cost, faktury i jiné výdaje. “Úplný luxus” říká. Tím získala nejen čas, ale i jistotu, že finance jejího podniku jsou skutečně pod kontrolou.
“Dřív jsem trávila celý týden na konci měsíce s fakturami a mzdami. Teď jsou to tak tři dny. Plus dřív denně telefonáty a dohledávání. Navíc skládat z několika systémů – účetní, Airbank, Storyous… teď vidím, co potřebuji. A hlavně – je to přesné.”

Ušetřeno? minimálně 10 hodin měsíčně na komunikaci a přípravě dokumentů, které místo ní zvládne systém.

A jak to je nyní?

Dnes Ivě stačí jednou týdně nahlédnout do přehledů a ujistit se, že vše běží hladce. „Kdybych se na to nemusela koukat denně, stačil by mi pátek nebo neděle, abych zkontrolovala, co se za ten týden nasbíralo,“ potvrzuje. Místo stresu z papírů tak může plánovat letní pop-upy, rozšíření venkovního baru i rodinné víkendy.
Její vztah k Dishboardu shrnuje jednou větou: „Dishboard a já jsme kamarádi.“ Tím, že nechala systém hlídat rutinu, získala klidnou hlavu, čas na strategii a naprostou jistotu, že finance jejího byznysu jsou skutečně pod kontrolou.
Teď kolem šesté odpoledne odchází z podniku s klidem v duši, protože ví, že Dishboard všechny doklady zpracoval automaticky. Večer si místo papírů dopřeje krátkou jógovou sestavu nebo meditaci na zahradě, zatímco systém sám spáruje platby a zobrazí přehled zůstatků.

Přehled food costu a dalších klíčových metrik v Dishboardu
🍪 Používáme tzv. sušenky, aby náš web fungoval správně a abychom ho mohli nadále vylepšovat pomocí dat a marketingu.
Přijmout a zavřít
Upravit předvolby   
Nastavení sušenky
Sušenky nezbytné pro správné fungování webu jsou vždy povoleny.
Ostatní sušenky lze nastavit.

Nezbytné sušenky
Tyto sušenky umožňují základní funkce webu. Můžete je zakázat změnou nastavení prohlížeče, ale náš web nemusí bez těchto sušenek fungovat správně.
Analytické sušenky
Disabled
Tyto sušenky nám pomáhají zlepšovat náš web shromažďováním informací o tom, jak jej používáte.
Marketingové sušenky
Disabled
Tyto sušenky se používají k poskytování cílené a přizpůsobené reklamy sledováním vašeho chování na našem webu i na internetu.
Funkční sušenky
Disabled
Tyto sušenky nám umožňují zpřístupnit některé další funkce webu, například zapamatovat si, jaký jazyk a nabídku preferujete, automaticky vyplňovat formuláře a poskytovat další personalizované funkce dostupné pro vás.